Välkommen att följa min tankar i livet. De kan vara av olika karaktärer men de behöver släppas fria!
Tycker du inte om dem, är det helt ok - de är mina och jag står för dem!

lördag 5 mars 2011

Pizzadeg

Mitt bästa recept på pizza deg är som följer:

  •  1 pakt jäst, blå
  • ca ½ dl olivolja
  • 1 knippa flingsalt
  • 1 tsk socker
Smula jästen i en bunke, häll olivoljan över, stö över flingsalt och socker. Låt stå till jästen smält! Rör ihop.
  • 3 dl rumstempererad Ramlösa/Loka el. dyl.
  • 4 dl Durumvetemjöl
  • 4 dl vetemjöl
Häll bubbelvattnet över jäströran. Rör i båda mjölsorterna till en hanterbar deg, kan hända att du behöver lite mer mjöl...
Jäst degen i kylen i en timme, därefter 1 timme i rumtemperatur.
Dela sedan degen i 6 delar och baka ut med kval. Lägg dem sedan på bakplåtspapper och lägg på önskad fyllning. Ugn 200 grader.

Min och yngsta dotterns favoritfyllning är:
  • God tomatsås med örter och färskpressad vitlök
  • Parmaskinka
  • Riktig mozzarella ost
  • Kalamataoliver med kärna 
  • Riklig med oregano
Dekorerad med ruccula, basilika och ett glas gott rött. Bon Appetit! Lovar bild nästa gång det bakas...

Äldsta dotterns favoritfyllning:
  • God tomatsås med örter och färskpressad vitlök
  • Rökt skinka
  • Pepperoni
  • Ananasskivor
  • Kebabkött
  • Gröna oliver med piemento i 
  • Lite pizzaost
Serveras vanlig pizzasallad.Smaklig spis!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir jätteglad om du skriver en rad -
alla dina tankar är värdefulla för mig!
♥ ♥ ♥