Välkommen att följa min tankar i livet. De kan vara av olika karaktärer men de behöver släppas fria!
Tycker du inte om dem, är det helt ok - de är mina och jag står för dem!

onsdag 10 november 2010

Passíon

Jag har en stor passion - nu talar vi inte barn, kärlek eller livet - utan kärleken till gamla stolar/fåtöljer!

Jag älskar att sätta mig i en stol och fantisera om dess historia; vem har suttit i den, vem har ägt den och hur den har använts. Tänk så många rumpor som kan ha gjort nedslag i en stols liv!

Ett litet urval av mina personliga favoriter:

Pernilla liggfåtölj (Bruno Mathsson) Morfar Ebbe köpte henne i slutet av 60-talet då han efter tre hjärtinfarkter var tvungen att sitta upp och sova på nätterna. När jag sitter i henne förnimmer jag hans närvaro och blir lycklig igen. Tyvärr har mitt X tagit Pernilla i besittning efter skiljmässan och jag har ännu inte fått den  - tänk vad hämden är ljuv...

Jetson (Bruno Mathsson) När jag var i USA på 70-talet som barnflicka, var det en av de anställda på svenska ambassaden som hemma hade en sittgrupp med sex svarta Jetson i skinn. Jag blev förälskad och bestämde att skulle jag ha det när jag fick ett eget hem! Nu blev det inte riktigt så, jag investerade i min första Jetson för 10 år sedan. Är lika kär 33 år senare!

Farmor (Carl Malmsten) När en av mina unga vänners farmor dog köpte jag denna fåtölj och lovade att vårda den till hennes minne. De berättade att hon alltid på äldre dar satt och broderade i denna stol. Nu vårdar jag "farmor" ömt, hon har fått en härlig fårskinnspäls att värma sig med och den har blivit min älskade läsfåtölj.

Familjestolen. Två handgjorda stolar gjord av min morfars morfar. Dessa vårdas ömt för att gå i arv till mina döttrar. Jag använder den ena som skrivbordsstol och tänker på morfars morfars flinka händer.

Mors tron. Kommer från mitt föräldrarhem. Vi bodde i ett hus som var byggt av en snickare på 1920 -talet. I husköpet ingick bla en stol som snickaren hade gjort i mörk ek. Mor sydde en dyna i twist till den och den blev som ny. När jag sen flyttade hemifrån blev denna stol min. I dag kallar jag den för min tron, för i denna sitter jag stolt och rakryggad vid matbordet och tittar ut över mina underståtar
  -------------

Om någon vän ska slänga en stol, så är jag där och lägger beslag på den - upp på vinden får den bo tills jag funnit en plats i mitt hem.

Farmor 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir jätteglad om du skriver en rad -
alla dina tankar är värdefulla för mig!
♥ ♥ ♥