Välkommen att följa min tankar i livet. De kan vara av olika karaktärer men de behöver släppas fria!
Tycker du inte om dem, är det helt ok - de är mina och jag står för dem!

söndag 26 maj 2013

Diet 5:2

Ok, efter vinterns stuesittande behöver x antal kg försvinna för att jag komma in i mina gamla sommarkläder. Ni kommer kanske i håg att jag har köpstopp?! Baksidan med överlevnads ekonomi är att det blir mycket "dåliga/snabba" kolhydrater som serveras för att fixa bukfylla så vi slipper gå hungriga. Det finns inte ekonomiskt utrymme för fansy dieter. Visserligen knatar jag i genomsnitt 5 km varje dag med hunden men det ger ju inget direkt pulsökning eftersom kroppens funktion är nedsatt av värk. Men denna aktivitet är inte att förringa och jag är mycket glad för att jag fixar det!

Men nu tror jag att jag funnit en lösning på mitt ilandsproblem; dieten 5:2. Denna innebär i korthet att man äter som vanligt 5 dagar i veckan och "fastar" på 500 kcal de övriga 2 dagarna. Detta ska enligt inledande forskning sänka mina blodsockret, kolesterolet och annat viktigt. Allt har ju en baksida MEN denna tänker jag pröva tillsammans med några kolleger fom 1 juni. Jag har lagt min fastedagar till måndag och torsdag inledningsvis för dessa dagar har jag minst aktiviteter som kan störa planen. Men dessa dagar kan komma att justeras framöver. Invägning 3 juni på morgonen och därefter första måndagen i månaden. Rapporter utlovas!

Ni som vill veta mer: kolla in svtplay, vetenskapens värld avsnitt 11. Rekommenderas! Denna länken kan även ge mer info efter ni sett programmet The fast diet



1 kommentar:

  1. Spännande! Andra som håller dieter brukar ju göra så att de äter "fritt" en eller två dagar i veckan :)

    SvaraRadera

Blir jätteglad om du skriver en rad -
alla dina tankar är värdefulla för mig!
♥ ♥ ♥